Kinderdagverblijf Etten Leur

Ons Kinderopvangcentrum is nu 4 jaar in bedrijf en heeft nuttige diensten verleend aan kinderen in de vorm van thuiszorg, geplande activiteiten, levensstijl en academische ondersteuning, en ook twee keer per jaar nooddiensten voor noodgevallen binnen de laatste paar weken. We hebben onze kinderen netjes in drie secties verdeeld – degenen die in de eerste plaats zorg nodig hebben, degenen die meer onderhoudende activiteiten en functionele activiteiten nodig hebben, en degenen die meer intensieve zorg nodig hebben. Elk kind wordt onder toezicht geplaatst van een voogd die een geregistreerd kindertherapeut en een erkend kinderpsycholoog is. De kindertherapeut is bedreven in het helpen van kinderen bij het verkennen van hun emoties, het benutten van hun intellect en leervaardigheden, het aanmoedigen van creativiteit en het hanteren van een kindgerichte benadering van de ontwikkeling van het kind. De kinderpsycholoog, Dr. Montessori, stelde een uniek concept voor – het kind is de eenheid van het leven, niet de ouders of verzorgers. Om kinderen te helpen zich in hun eigen tempo te ontwikkelen, pleit de Montessori-methode voor de rechten van het kind op ontwikkeling, die gebaseerd zijn op de volgende principes:

o Kinderen hebben recht op een passend aandeel in de ontwikkeling van alle aspecten van hun leven, in het bijzonder de fysieke, morele en spirituele aspecten;

o Kinderen moeten met respect en waardigheid worden behandeld, vooral als het gaat om hun recht om aan georganiseerde sport te doen;

o Leerlingen, leerkrachten en ouders moeten samenwerken om een veilige, schone en stimulerende omgeving te creëren waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen;

o Ouders hebben een verantwoordelijkheid voor het gedrag en het leven van hun kinderen;

o Het gezin moet de student aanmoedigen om met plezier te leren; en

o De leraar moet er zijn om toezicht te houden en het onderwijsproces met de leerling te vergemakkelijken. Deze unieke aanpak heeft zichzelf bewezen als bijzonder effectief bij leerlingen met verschillende capaciteiten en leerstijlen. Met leerlingen in gemengde klassen kunnen leerkrachten specifiek inspelen op de behoeften van elk geslacht. Traditioneel onderwijs kan sommige meisjes geleerd hebben agressief en zelfverzekerd te zijn, terwijl sommige jongens verlegen en nadenkend kunnen zijn.

Door de manier waarop onderwijs wordt gegeven in de Montessori-klaslokalen, leren meisjes om betere leerlingen en kritische denkers te worden. Door de mogelijkheid om te mengen en met elkaar te interageren, worden studenten blootgesteld aan verschillende ideeën en concepten die hen kunnen helpen als persoon te groeien. Dit onderwijs wordt snel een voorbeeld voor andere culturen nu Montessori wereldwijd meer dan een half miljoen leerlingen bereikt. Mode Een van de meest kenmerkende eigenschappen van een Montessori-opleiding is het gebruik van het constructivisme, een leerfilosofie die gebaseerd is op de constructivistische methode van leren. In een Montessori-klas is er een nauwe relatie tussen de materialen en de leerkrachten van de materialen. In een driejarig leerplan bijvoorbeeld, worden de grondstenen van het Montessori onderwijs gelegd op het niveau van het eerste leerjaar. Hoe jonger de kinderen, hoe meer vertrouwd ze zullen raken met de materialen en hoe bedrevener ze zullen worden in het gebruik ervan.

Bij de invoering van het universitair onderwijs zullen de kinderen onder Montessori bekwaam zijn in het gebruik van de materialen, maar hun geest zal meer zijn als “een computer die aan zichzelf is overgelaten”. In tegenstelling tot een computer die bepaalde programma’s nodig heeft om in te werken, zal een Montessori-opleiding in staat zijn om voordeel te halen uit organisatie-overschrijdend leren. Cross-organisationeel leren is een systeem dat kinderen aanmoedigt om elkaar op alle niveaus in de klas te betrekken. Tijdens een presentatie bijvoorbeeld kan de presentator het publiek actief betrekken door middel van een rollenspel, of kan hij/zij gewoon zijn/haar ideeën illustreren met behulp van de aangereikte materialen. In het algemeen is de aanpak van het klassenmanagement erop gericht de psychologie van het kind te bevorderen, namelijk dat het met anderen kan samenwerken en zijn individuele behoeften kan onderzoeken.

Lees meer

Peuterspeelzaal